En el llibre de ciències de la meva infància van
presentar-me el nitrogen com un gas "inerte", present en més de tres
quartes parts de l'aire que respirem. Quan el nitrogen atmosfèric combina amb
l'oxigen per forces químiques o per efecte de l'alta pressió i temperatura, com
és el cas dintre dels cilindres d'un motor Diésel, s'obtenen alguns dels òxids
de nitrogen que mostra la taula següent segons diu la Viquipèdia:
Fórmula
|
Nomenclatura
sistemàtica
|
Nomenclatura de Stock
|
Nomenclatura
tradicional
|
N2O
|
Monòxid de dinitrogen
|
Òxid de nitrogen (I)
|
Òxid nitrós
(Anhídrid hiponitrós)
Gas del riure,
|
NO
|
Monòxid de nitrogen
|
Òxid de nitrogen (II)
|
Òxid nítric
|
N2O3
|
Triòxid de
dinitrogen
|
Òxid de nitrogen (III)
|
Anhídrid nitrós
|
N2O4
|
Tetraòxid de
dinitrogen
|
Òxid de nitrogen (IV)
|
Tetròxid de nitrogen
|
NO2
|
Diòxid de nitrogen
|
Òxid de nitrogen (IV)
|
Diòxid de nitrogen
|
N2O5
|
Pentòxid de
dinitrogen
|
Òxid de nitrogen (V)
|
Anhídrid nítric
|
Aquests compostos ara estan de moda per la desgràcia del
primer fabricant mundial de cotxes, el popular "Konzern" VW, que ha estat
descobert en flagrant mentida de les quantitats que els seus motors
TDI generen d'aquestes boniques molècules. Dic desgràcia perquè el gegant
automobilístic alemany haurà de pagar multes milmilionaries i modificar
centenars de milers de motors arreu del món per causa d'aquest petit "fake"
en els catàlegs de característiques dels seus motors que cremen gas-oil.
El cas em recorda la doble moral d'aquells que fan "trampa", com són el que incompleixen les normes sistemàticament, però hi dediquen grans
esforços i enginy fent filigranes per a que no ho sembli. Els primers que fan frau
són les institucions que permeten la continua extracció i utilització de
combustibles fòssils, la combustió dels quals altera irreversiblement l'equilibri
tèrmic del planeta. S'escandalitzen les institucions per les emissions d'òxids de
nitrogen dels cotxes, però no multen ningú per les immenses quantitats d'altres
contaminats d'origen fòssil abocats diariament a l'atmosfera: sutges, CO2, òxids de
sofre... Sospito que el cas del fabricant de cotxes VW respon a la política de
trobar un cap de turc i fer l'efecte de que algú vigila per la salut del
planeta. De moment a l'estat espanyol les lleis peperes van contracorrent i castiguen
amb impostos extres als productors i consumidors d'energies netes. Si fóssim
creients hauriem de dir: "La Mare de Déu ens ampari!".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada