dimecres, 27 de febrer del 2008

Quatre preguntes a un emprenedor


César Gomes da Silva, nascut a Mindelo el 1973 (illa de Sao Vicente, arxipèlag de Cap Verd), gestiona un negoci de decoració a la seva ciutat natal, on va traslladar-se l’any 2005 després de viure molts anys al Principat d’Andorra. En el país dels Pirineus havia adquirit els coneixements per aixecar una petita empresa. Desprès, demostrant que era un bon emprenedor, va atendre la crida dels seus compatriotes per al retorn de la diàspora capverdiana; i allà hi és, amb la seva família catalana.

- Com és que vas decidir marxar des d’Andorra a Cap Verd?
- En els darrers quinze anys, Andorra em va permetre créixer econòmicament. Vaig formar, alhora que la meva família d’arrel catalana, la meva petita empresa de decoració, que em donava feina a mi i a quatre treballadors més. Ens dedicàvem a pintar, posar parquet i a la decoració en general de noves construccions: tant de luxosos xalets de muntanya com d’habitatges plurifamiliars i hotels. Però, des del 2004, es veia venir que el negoci immobiliari acabaria petant. Llavors vaig posar a la venda tot el meus actius andorrans: cotxe, habitatge, negoci... i vaig traslladar-me a Mindelo, amb la meva dona i les meves dues filles, per començar de nou amb una empresa similar a la que havia deixat d’Andorra.

- S’ha adaptat la teva família al nou entorn?
- Al començament va ser difícil. Mentre acabaven el nostre habitatge vam haver de conviure a casa del meu pare amb altres familiars. Tot i això, les meves filles s’han adaptat ràpidament, malgrat la diversitat de llengües quotidianes: l’escola és en portuguès, al carrer es parla crioulo i a casa parlem en català. Un altre problema ha estat la manca dels aliments a què estaven acostumades les nenes. Aquí tota la carn és d’importació, congelada, i les fruites i verdures fresques són prioritàriament per als hotels.

- Has tingut problemes per a la creació de la teva empresa?
- Tot i que gaudia de la recomanació del meu pare ha estat difícil trobar bons clients. Ara, després de dos anys puc dir que l’empresa funciona bé. L'altra dificultat ha estat consolidar la xarxa de proveïdors de materials i productes. Aquesta activitat m’ha fet viatjar molt per Catalunya i per Espanya a la recerca de les millors oportunitats i ofertes.

- Cap Verd, té perspectives de progrés econòmic i social?
- Vull ser optimista. Dintre dels grans canvis en l’economia mundial que es produiran, sens dubte, en els propers anys m’agradaria que Cap Verd formés part del bloc del països emergents. Malgrat la manca de recursos naturals, sobretot d’aigua i d’energia, tenim el més gran potencial econòmic en què confio: la iniciativa dels meus paisans.