dilluns, 20 d’octubre del 2014

Regalèssia



Llegint sobre el tema de la hipertensió arterial HTA, he trobat en diverses webs que la regalèssia (pegadolça) és un potent hipertensor. Mireu, per exemple, el que diuen en "Eroski Consumer", una publicació de divulgació del grup Eroski:

En el año 2000 se publicó una revisión sobre las implicaciones para la salud del regaliz en la revista de la "Royal Society of Health". Los autores recopilaron un gran número de informes en la literatura relativa a su toxicidad. El uso prolongado y a altas dosis de regaliz o de sus principios activos se asocia a la aparición de una forma adquirida del denominado "síndrome del exceso aparente de mineralocorticoides", expresado como la retención de sodio, la pérdida de potasio y la supresión del sistema hormonal renina-angiotensina-aldosterona, que regula el equilibrio hídrico celular.
Se denominan mineralocorticoides a las hormonas que regulan la concentración de los electrolitos el sodio, el potasio y los cloruros, y son aldosterona y desoxicorticosterona. Al parecer, la glicirrina del regaliz actúa directamente sobre los receptores de los mineralocorticoides en el riñón al inhibir una enzima, la 11ß-hidroxiesteroide deshidrogenasa.
La explicación fisiológica del trastorno fue descubierta por Edwards y Funder en 1988, al plantear la hipótesis de que el receptor mineralocorticoideo tiene la misma afinidad por la aldosterona que por el cortisol. Como el cortisol circula en concentraciones mayores, se debe evitar el acceso al receptor renal para evitar un exceso de mineralocorticoides. Este papel lo desempeña la enzima 11ß-hidroxiesteroide deshidrogenasa, que convierte el cortisol en cortisona, con baja afinidad por dicho receptor.

Això, explicaria l'episodi del vertigen de Ménière que vaig patir l'any 2013; doncs, en aquella època m'havia afeccionar a prendre diariament, una o dues barretes de pegadolça "Zara" que comprava a l'estanc de l'avinguda Jacquard. En el moment de màxima ingestió va ser quan en van succeir-me el parell de terribles vertígens. Sospitant que podien venir d'aquí vaig deixar radicalment de prendre regalèssia i els vertígens no s'han tornat a produir.


...-

2 comentaris:

Lukas4 ha dit...

He tornat a patir un brot de 12 hores de vertígen segons tots els detalls de "Meniere". Va ser la nit de diumenge 13 de setembre de 2015. Va estar precedida d'una setmana d'ingesta d'àpats amb molt més sodi del que habitualment prenc.

Lukas4 ha dit...

Correcció: Al comentari anterior hauria d'haver escrit "Vertigen de Ménière"