dilluns, 19 d’octubre de 2015

Nostre amic el Nitrogen


En el llibre de ciències de la meva infància van presentar-me el nitrogen com un gas "inerte", present en més de tres quartes parts de l'aire que respirem. Quan el nitrogen atmosfèric combina amb l'oxigen per forces químiques o per efecte de l'alta pressió i temperatura, com és el cas dintre dels cilindres d'un motor Diésel, s'obtenen alguns dels òxids de nitrogen que mostra la taula següent segons diu la Viquipèdia:

Fórmula
Nomenclatura sistemàtica
Nomenclatura de Stock
Nomenclatura tradicional
N2O
Monòxid de dinitrogen
Òxid de nitrogen (I)
Òxid nitrós (Anhídrid hiponitrós)
Gas del riure,
NO
Monòxid de nitrogen
Òxid de nitrogen (II)
Òxid nítric
N2O3
Triòxid de dinitrogen
Òxid de nitrogen (III)
Anhídrid nitrós
N2O4
Tetraòxid de dinitrogen
Òxid de nitrogen (IV)
Tetròxid de nitrogen
NO2
Diòxid de nitrogen
Òxid de nitrogen (IV)
Diòxid de nitrogen
N2O5
Pentòxid de dinitrogen
Òxid de nitrogen (V)
Anhídrid nítric

Aquests compostos ara estan de moda per la desgràcia del primer fabricant mundial de cotxes, el popular "Konzern" VW, que ha estat descobert en flagrant mentida de les quantitats que els seus motors TDI generen d'aquestes boniques molècules. Dic desgràcia perquè el gegant automobilístic alemany haurà de pagar multes milmilionaries i modificar centenars de milers de motors arreu del món per causa d'aquest petit "fake" en els catàlegs de característiques dels seus motors que cremen gas-oil.

El cas em recorda la doble moral d'aquells que fan "trampa", com són el que incompleixen les normes sistemàticament, però hi dediquen grans esforços i enginy fent filigranes per a que no ho sembli. Els primers que fan frau són les institucions que permeten la continua extracció i utilització de combustibles fòssils, la combustió dels quals altera irreversiblement l'equilibri tèrmic del planeta. S'escandalitzen les institucions per les emissions d'òxids de nitrogen dels cotxes, però no multen ningú per les immenses quantitats d'altres contaminats d'origen fòssil abocats diariament a l'atmosfera: sutges, CO2, òxids de sofre... Sospito que el cas del fabricant de cotxes VW respon a la política de trobar un cap de turc i fer l'efecte de que algú vigila per la salut del planeta. De moment a l'estat espanyol les lleis peperes van contracorrent i castiguen amb impostos extres als productors i consumidors d'energies netes. Si fóssim creients hauriem de dir: "La Mare de Déu ens ampari!".


...-